POLITIEKE COMMENTAREN/ BRIEVEN AAN INSTANTIES EN PERSONEN
Geschiedvervalsing met beige overgeschilderde Oude Meesterportretten
sinds 1848 in alle musea ter wereld.
Den Haag, 23 augustus 2013.
Geachte IISG. Slaverij Online, Rijksmuseum Amsterdam, Amsterdams Stadsarchief, Uitgeverij Amrit: Sandew Hira
Drs Lianne Leonora adviseerde contact met u te zoeken, hoewel
ik via de website niet meteen aanknopingspunten vond, toen ik naar 'nobility'
zocht. Gezien de ervaringen met andere instanties ben ik bezorgd, maar omdat
dit de waarheid betreft, welke ons zal vrij maken, en ik niet van plan ben op
te geven, probeer ik het weer. Als Surinaamse Nederlander die niet hier in
Nederland opgroeide ontdekte ik al sinds 2004 dat in 1848 de witte lijfeigenen en
horigen geëmancipeerd werden, met onze beroemde Grondwetswijziging van dat
zelfde jaar. De revolutionaire regeringen in heel Europa, want dit was het
resultaat van de 'Laatste Revoluties van 1848', zagen zich genoodzaakt alle
portretten en genrestukken van de Oude meesters te laten overschilderen. Men
zei dat de verf 'donker' was geworden wat mijn onderzoek bevestigt, dat er donkere personen te zien waren. Er zijn
nog foto’s van die vermeende verdonkerde portretten, die gewoon bruine en
zwarte mensen tonen zoals u die dagelijks in Amsterdam tegen komt. De oude
adellijke en regenten of bourgeoisie elite betrof personen die als bruin en
zwart van huid werden beschreven en ook zo werden afgebeeld. Ongeveer 10% had
klassieke Afrikaanse gelaatstrekken, wat wij vandaag Zwart noemen. Vanwege deze
beschrijvingen in haast alle biografieën, en vanwege gravures die meteen van
een geschilderd portret werden getrokken, staat vast dat deze donkere personen
ook als donker werden afgebeeld, en dat men hen pas later is gaan witten. Men
wilde terugval en opeisen van macht door deze gehate elite voorkomen, door hen
uit de geschiedenis te schilderen. Alle straten vernoemd naar historische personen
zijn meestal deze bruine en zwarte personen die zich beslist anders en verheven
boven de witten voelden. Het belang van
dit onderzoek is dat vele vragen en problemen vandaag verklaard kunnen worden.
Waarom er zoveel Griekse, Romeinse en Renaissance afbeeldingen zijn van Zwarten
in de Europese kunst, literatuur, taal etc. Deze Moren waren heraldische
symbolen en stonden voor blauw bloed (hoge of ware adel) en Zwarte
Superioriteit. Alle Europese keizers, koningen, adel en regenten waren licht
bruin, bruin, erg bruin en zwarte personen. Zij waren de eerste Europeanen uit Afrika
en daarom ‘edel’ t.o. van de witten uit Centraal Azië. Men kan nog steeds de
bruine huid onder de valse beige lagen zien. Dit is het resultaat van
'restaureren' om de stukken in hun vermeende oorspronkelijke staat terug te
brengen, terwijl de schilders bruine en zwarte elite personen schilderden. De
wetenschappelijk bewijsvoering is niet ingewikkeld. Overschildering wordt
erkent, maar was de verf werkelijk donker geworden, is de vraag. Wel merk ik al
tien jaar dat zelf beschaafde, wetenschappelijk onderlegde witte Nederlanders
met grote verbijstering, paniek, woede, onwil, vijandigheid en belediging reageren in plaats
van deze zaak aan te pakken. Het is een grotere fraude dan het
wielerdopingschandaal, het paardevleesschandaal en het Diederik Stapel
schandaal bijeen. De vraag is of wij na 165 jaar nog door moeten gaan met deze
fraude, welke ook ten nadeel van Zwarte mensen is?
Egmond Codfried,
Conservator
Suriname Blue Blood Is Black Blood Museum
Eemstraat 36, Den Haag
bluebloodisblackblood.blogspot.com
===========================================================
Aan de Directie van het RKD
Tav Mw. Sabine Giepmans cc
Raad van Bestuur: Dhr Jan Hoekstra, Minister van Cultuur, Raad van de
Wetenschap, KNAW, KB, de Museumvereniging, het Rijksmuseum, het Mauritshuis, het
Haags Historisch Museum., Inzake: Geschiedvervalsing door het RKD/IB
Maandag, 12 augustus 2013.
Geachte Mw. Sabine Giepmans,
Helaas bleven reacties op
mijn eerdere brieven aan het RKD uit. Gaarne verzoek ik u om een reactie omdat
ik intussen vraagtekens te plaats bij uw aller integriteit. Gaarne informeer ik
u echter over mijn verdere bevindingen. Wanneer u tegen mij zegt, nadat ik u
een foto uit 1880 van de on-geretoucheerde, on-gerestaureerde De Staalmeesters
(1620) door Rembrandt liet zien, dat ‘de verf was donker geworden’; bevestigde
u in feite dat de figuren donker oogden. De klassieke Afrikaanse gelaatstrekken
van enkele Staalmeesters, regenten, gaan echter vaak samen met een zwarte
huidkleur. Helaas vermeldt de literatuur nooit wat de eerste restaurateurs
precies deden om deze wonderlijke verandering van alle Oude Meester stukken een
halt toe te roepen.
[Gewitte Rembrandt met behoud
van klassieke Afrikaanse gelaatstrekken. Jan van Beyeren door Van Mierevelt: on-geretoucheerd
(1934). Petronella Borre, gewit met klassieke Afrikaanse trekken, de oma van
gouverneur Cornelis van Sommelsdijck]]
De datum van de restauraties
en de naam van de restaurateurs zijn bekend, maar men stelt dat deze nieuwe
beroepsgroep geen verslag maakte van hun ingrepen. Men zou denken dat zij een
chemisch middel aanbrachten om het donker worden te stoppen en terug te
draaien. Schouwing van de werken leert echter dat ze simpelweg met beige en
roze verf werden overgeschilderd. De bruine en zwarte onderlagen op gezicht
handen, en soms lijf; zijn nog steeds zichtbaar onder de valse beige laag,
terwijl het haar met hoogsels werd lichter gemaakt. Gezichtshaar als snorren,
wimpers, wenkbrauwen, bakkebaarden en pony’s: werden over de valse beige laag
heen geschilderd. De valse huidlaag werd om de parelsnoeren heen geverfd, waar
men zou verwachten dat de parels direct op de huidlaag waren geschilderd.
[gravures : Charles II Stuart. Voltaire. Lodewijk XIV]
Van geschilderde portretten
werd na productie meteen gravures getrokken om goedkope kopieën te kunnen
maken. Deze gravures tonen vaak de oorspronkelijke donkere huid. Hierdoor zou
de indruk kunnen bestaan dat de portretten meteen na aflevering donker zijn
geworden. Dat is niet aannemelijk. Verder zijn er persoonsbeschrijvingen die
melding maken van hoe een persoon eruit zag voor zijn tijdgenoten en biografen.
Deze informeren ons dat elite personen, waar onder ook hoog adellijke personen
als de Prins Willem I van Oranje (1533-1584) ‘meer bruin dan wit,’ en ‘ bruyn
van verve ende baerbe,’was. (Beresteyn 1933: 1)
Men treft beschrijvingen als ‘The Black Boy’ (Charles II Stuart), dark,
bruin, zwart, niet de witte handen, zwartbruin, basané, swarthy, Black Tom
(Fairfax), very dark with black eyes and dark hair (Anna Boleyn, James Boswell),
black as chimney (Anna Margaretha van Aerssen), chimney sweeper (baron Aarnoud
Joost van der Duyn van Maasdam), lelijk (Jan Vos)’. De mummie van Lodewijk XIV
was ‘zwart als inkt.’ Barones Belle van Zuylen schreef dat de familie Van der
Duyn van Maasdam beroemd was als ‘swarthy.’ Zij schreef een gedicht over baron
Aarnoud Joost van der Duyn van Maasdam, ‘A son teint noir et basané’(1776)
(over zijn zwartbruine kleur); welke ten onrechte als een spotdicht wordt
gezien. Van Zuylen beschreef zichzelf als ‘Ze heeft niet de witte handen, ze
weet het en maakt er zelf grapjes over, maar huidkleur is geen zaak om mee te
spotten,’ aan de vooravond van de Franse Revolutie die tegen de adel was
gericht, die prat ging op hun bruine en zwarte huid. (Courtney 1993) Van
Zuylen’s oma, Maria Jacoba van Goor (1687–1737), was een zeer rijke
regentenvrouw, en oogt klassiek Afrikaans. (H.Serin 1731) Van Madame barones de
Staël-Holstein staat vermeld ‘too swarthy’ en ‘bad complexion’ terwijl haar
adellijke minnaar Benjamin Constant ‘very bad complexion’ had. Deze zwarte teint ziet men terug op de tekening
van Friedrich Tieck en op gravures van beide personen. Kortom, de
persoonsbeschrijvingen en de gravures tonen aan dat deze personen donker van
huid waren en dat de schilders bewust een donkere persoon wilden afbeelden. Wij
moeten dus een andere reden zoeken voor deze geschied vervalsende
overschilderingen die ten onrechte ‘restauraties’ worden genoemd. En waarmee
museumbezoekers worden misleid.
[George Keppel. Graaf Johan
VI van Nassau, de broer van Willem I. Maria Jacoba van Goor door H.Serin.]
De studie door Alison
McQueen, The Rise Of The Cult Of Rembrandt in 19th Century France, 2003, werpt
licht op de aanleiding en het doel van deze geschiedvervalsing. In 1848 erfden
de revolutionaire regeringen enorme collecties van Oude Meesters die de
gezichten en de esthetiek van het Ancien Regime toonden. Om terugval of het
opeisen van rechten en macht door de Ancien Regime te voorkomen werden zij uit
de geschiedenis geschilderd. Men beweerde simpelweg dat de verf donker was
geworden, waardoor deze kostbare kunstwerken werden behouden. Opvallend is dat
met het aantreden van de moderne adel; de Zwarte Madonna’s, Zwarte heiligen als
St Mauricius en Koning Balthasar werden geïntroduceerd om Zwarten, voorheen in
de iconografie voornamelijk bekend als heidenen en moslims, als goede
Christenen te presenteren. McQueen schrijft echter niet over de overschildering
als doel van deze cult, slechts dat men ten onrechte beweerde dat Rembrandt een
schilder van de derde stand was, dus van de witte Europeanen die pas in 1 848
geëmancipeerd werden. En in Frankrijk algemeen mannenkiesrecht kregen. In Nederland
hadden wij een Grondwetswijziging in dat jaar, en volgde algemeen mannen
kiesrecht vele jaren later.
[Detail Joshua Reynolds:
Moorin op portret Elizabeth Keppel. Zwarte Madonna van St. Puy. Koning
Balthasar. Gewitte adellijke vrouw met heraldische moortje. Maria Stuart met
een heraldische Moortje]
Men beweerde dus ten onrechte
dat het de intentie van alle oude meesters was om witte mensen af te beelden,
en dat de verf donker was geworden. Hierdoor werden vanaf 1848 alle werken met
beige en roze gewit, wellicht tot 1968. De Moortjes op adellijke portretten
werden ten onrechte tot slaven verklaard terwijl het geen personen maar
heraldische symbolen betreft die staan voor blauw bloed en Zwarte Suprematie.
Weinig bekend in Nederland, maar in heel Europa treft men veel afbeeldingen en
beeldjes van Zwarte Madonna’s die de moeder van god als een zwarte vrouw
voorstellen. Soms met klassieke Afrikaanse gelaatstrekken, zodat wij met
Zwarten te maken hebben. De elite was bruin en zwart en zagen daarom god ook
als zwart. Veel van deze beeldjes werden met de Franse revolutie vernietigd en
wij kijken nu vaak naar latere kopieën, met veranderde gezichtstrekken.
Mijn verwachting is dat mijn
onderzoek spoedig ingang zal vinden en dat men de schilderijen weer in hun oude
glorie zal herstellen. Als het goed is zijn de retouches omkeerbaar. Wetenschappelijk
onderzoek heeft als doel de kennis te vergroten. In deze verklaart mijn Blauw
Bloed is Zwart Bloed (1100-1848) onderzoek en mijn museum waarom men beweert dat
er ‘Geen Zwarten in Europa waren’ of waarom er geen Zwarte schrijvers en
wetenschappers zouden zijn. Men heeft simpelweg alle Zwarte denkers en
uitvinders als Voltaire, Rousseau, Anthony van Leeuwenhoek en Christiaan
Huygens; gewit.
[Maurits Huygens door
Rembrandt, gewit: niet in Huygensmuseum te zien. Maria de Lange: on-geretoucheerd,
niet op RKD online database. On-geretoucheerd portret van D’Hermenches.]
Deze begrijpelijke
geschiedvervalsing vond 165 jaar geleden plaats en is de ethische vraag van
vandaag: of wij als beschaafde natie deze zeer verwerpelijke deceptie moeten
blijven handhaven. Inmiddels is de Zwarte adel wit geworden door noodgedwongen
te trouwen met witten, en komt zij niet terug. De huidige bruine en zwarte
Nederlanders en burgers in de hele wereld ondervinden echter groot sociaal
nadeel door witte suprematie op basis van deze vervalste portretten. Ter
bevrijding van de derde stand, de witte Europeanen, van hun bruine en zwarte
meesters die nakomelingen waren van de eerste Europeanen die uit Afrika kwamen.
En zichzelf daarom als adel, als echte Europeanen ‘van de bodem’ en zich
superieur zagen tegenover de witten die veel later uit Centraal Azië kwamen;
verzonnen de bruine en zwart huidige Verlichtingsfilosofen menselijke Rassen en
Racisme tegen Zwarten, de adel. De witte Aziaten werden door de Grieken als
Barbaren en immigranten gezien en door de moderne Europese adel (ontstaan in
1100-1200) als lijfeigenen en horigen behandelt. De slavernij van Afrikanen
(1441-1863) werd uitgevonden toen de bruine en zwarte gekleurde elite de macht
had in Europa, en de reparatie betalingen van slavernij is nu slechts een
kwestie van achterstallig loon voor 350 jaar gratis arbeid.
[Huwelijk van Alexander de
Grote. Alexander door Apelles, swarthy. Socrates]
De Grieks/Romeinse beschaving
werd wellicht ook vanaf 1848 gewit, want o.a. Alexander de Grote werd door
Apelles als ‘swarthy,’ met een zwarte huidkleur afgebeeld. De moderne adel
modelleerde zichzelf naar de Griekse adel.
Egmond Codfried
Curator Suriname Blue Blood Is Black Blood Museum
Eemstraat 36/ 2515 VS Den Haag
Bluebloodisblackblood.blogspot.com
http://minglecity.com/profiles/blogs/international-campaign-against-false-whitened-over-paints-of-all?id=2322904%3ABlogPost%3A27420775&page=2#comments
Aan ProDemos
Hofweg 1-H
2511 AA Den Haag
Inzake: kennismakingsbezoek
Den Haag 10 augustus 2013.
Geachte heren Kars Veling
en Eddy Habben Jansen
Gaarne word ik door u uitgenodigd voor een
kennismakingsgesprek en om mijn onderzoek, en huidige Internationale Campagne
tegen de geschiedvervalsing met overgeschilderde, vervalste portretten van Oude
Meesters te bespreken. Ik verwacht dat
deze ergerlijke geschiedvervalsing zal stoppen.
De Grondwetswijziging van 1848 betrof de emancipatie van de
witte Europeanen, de voormalige lijfeigenen en horigen. Daar dit alles 165 jaar
geleden speelde meen ik dat wij nu openheid kunnen hebben over wat er werkelijk
aan de hand was. En waarom men weliswaar begrijpelijk, maar zeer ten onrechte
beweerde dat de verf op de portretten donker was geworden. De gravures die
meteen van zulke schilderijen werden getrokken tonen de authentieke donkere
gelaatskleur, dus wilden de schilders donkere mensen afbeelden. Tevens kan men
lezen hoe deze personen eruit zagen voor hun tijdgenoten, die schreven dat ze
bruin en zwart van huid waren.
Ik doe dus in feite een beroep op de integriteit van de
huidige beheerders en conservatoren om te stoppen met de geschiedvervalsing.
Mijn onderzoek verklaart een heleboel tegenstellingen en problemen, zoals
Pieter Baas die een heraldische Moor is, symbool van blauw bloed: die pas in
1848 aan het Sinterklaas feest werd toegevoegd. Waarmee het feest een initiatie
is geworden om witte kinderen bewust te maken van hun kleur, hun positie als
witte persoon en wie de ‘andere’ is.
Ik kijk reikhalzend uit naar uw brief.
Hoogachtend.
Egmond Codfried
Conservator Suriname
Blue Blood Is Black Blood Museum
Eemstraat 36/ 2515 VS
Den Haag
Bluebloodisblackblood.blogspot.com
Bijlage: 9 pagina’s portretten die de bruine en zwarte
huidkleur van de Europese elite mede-bewijzen.
Aan de Gemeenteraad van Den
Haag
cc. Gemeenteraadsfracties Groep
Okcuoglu, Groen Links, SP, VVD, CDA, Moslim Democraten
Inzake: Ongewenste sociale
ontwikkelingen in Den Haag rond De Euthanasie religie, Prostitutie is
mensenhandel, Vervalste portretten in alle musea, Beveiligers die hun taak niet
begrijpen, Segregatie uitstraling van de Centrale Openbare Bibliotheek
Den Haag, 6 augustus 2013.
De Euthanasie religie
De nieuwe wettelijke
regelingen rond Euthanasie maken duidelijk dat het juridische aspect van de toestemming
van betrokkenen is losgelaten. Anderen kunnen nu beslissen voor een burger of
hij ge-euthanaseert moet worden of niet. Omdat sommige burgers die eerder een
euthanasie verklaring tekenden op basis van zoals het toen aan hen werd
uitgelegd, maar euthanasie weigerden toen de euthanasie autoriteit hen wilde
doden, kunnen wij stellen dat dit middel niet werkt. Tevens heeft een rechter
nu voorgesteld dat wij aan de rechter moeten vragen of in zulke gevallen
euthanasie voortgang moet hebben. Voor elke kenner van de geschiedenis zal dit
overkomen als wat de Duitse nazi’s deden toen zij van 1933-1945 aan de macht
waren. Voor ons vandaag gaat het om bezuiniging op ziektekosten en zorg. Bij
hen ging het, naast opruimen van ‘mensendieren’ die aten maar niet
produceerden; ook om raszuiverheid en rassenhygiene. Later werd uitroeiing van
Joden, Zwarten, Roma en Homo’s ook een doelstelling. De dagelijkse agitatie in
de media tegen allochtonen, samen met de aanvang van de euthanasie woede, doet
mij geloven dat Europa weer een holocaust aan het plannen is met allochtonen in
de rol van de voormalige Joodse Europeanen. De zieke en mismaakte burgers
werden toen, net als vandaag; zeer schrijnend aan het publiek getoond, terwijl
wij nu weten dat men toen de zaken sterk overdreef om zoveel mogelijk burgers
te kunnen vermoorden. De nazi’s hebben nooit precies hun moordplannen
aangekondigd, we weten van zaken pas achteraf, maar ze wisten wel mensen die
getuigden van het geweld en de moordpartijen succesvol het zwijgen op te
leggen. Nederland veroordeelde schrijver Heinz Lippman reeds in 1934 op verzoek
van Nazi Duitsland vanwege het schrijven van een documentaire roman Het
Vaderland over het geweld in de concentratiekampen (1934). Vanuit de media
krijg ik de impressie dat elke goede Nederlander vandaag geacht wordt voor
euthanasie te zijn, zoals het aan hen wordt voorgelegd, maar dat zij de
(historische) consequenties niet overzien. Zoals gewoonlijk houden de morele
leiders zich stil om hun subsidies niet in gevaar te brengen. Kortom,
euthanasie moet weer een privé-zaak tussen patiënt, dokter en familie worden en
er moeten beslist geen 31 euthanasie teams rondwaren als moordteams in Nederland.
Prostitutie is mensenhandel
Hoewel er meer dan genoeg
studies zijn, en de acties van de Gemeenten Utrecht en Amsterdam tegen
prostitutie, die bewijzen dat een groot deel van de prostituees met geweld en
chantage gedwongen worden zich te prostitueren en slachtoffer zijn van
mensenhandel; verbergt de politiek zich achter deze angstige en bedreigde
vrouwen die niet durven om hun ontvoerders, uitbuiters, chanteurs en beulen aan
te klagen. Gewone burgers staan blijkbaar onder zwaardere surveillance van de
staat voor mindere vergrijpen dan pooiers en mensenhandelaren. Ik stel voor dat
wij net als bij huiselijk geweld, justitie laten ingrijpen zonder dat het
slachtoffer aangifte hoeft te doen. Het is alsof Nederland nooit is opgehouden
met slavenhandel na 1863. Ondanks onzinnige overval acties stijgt het aantal
Chinese ‘massage’ salons in Den Haag, zodat Nederlandse mannen deze vrouwen
legaal kunnen verkrachten met de steun en zegen van de staat. De handel in
vrouwen beïnvloedt onze seksuele moraal en vergiftigt de relatie tussen mannen
en vrouwen. Tevens betreft het vaak buitenlandse en gekleurde vrouwen die men
hier massaal laat verkrachten.
Vervalste portretten in alle
musea
Mijn onderzoek naar de
etniciteit van de Europese elite blauw bloed is zwart bloed (1100-1848) bewijst
dat de Europese elite (2-3% van de bevolking in de 18e en 19e
eeuw) bruin en zwart is gebleven tot wellicht 1880. Het betreft de eerste
Europeanen die 45.000 jaar eerder uit Afrika kwamen, en door onderlinge
huwelijken bruin en zwart bleven, en zich daarom verheven voelden boven de
witten die veel later uit Centraal Azië kwamen (vanaf 6000 vCh. En de meeste
rond 400 AD). Bij de Laatste Revoluties en onze Grondwetswijziging van 1848
werden hun onderdanen, de witte lijfeigenen en horigen, erkend als mensen en
kregen mannen in Frankrijk Algemeen kiesrecht. De revolutionaire regeringen
lieten de staatscollecties van oude meesters over schilderen met beige en roze
verf, terwijl de claim werd gemaakt dat de verf donker was geworden.
Persoonsbeschrijvingen leren echter dat de adellijke personen en regenten bruin
en zwart van huid waren en ook zo zijn afgebeeld. Gravures getrokken van
geschilderde portretten tonen nog steeds deze zwarte huid, die in 10% van de
gevallen gepaard ging met klassieke Afrikaanse gelaatskenmerken. Een foto van
De Staalmeesters (1662) door Rembrandt van 1880 en foto’s van de Van Aerssen
Collectie van 1934 tonen deze bruine en zwarte gezichten die men ten onrechte wegberedeneerde
als donker geworden verf. Dit is tegelijk een bevestiging dat de portretten
bruin en zwart oogden. Tegenwoordig is 61% van de Hagenaars van niet-westerse
origine en hebben wij veel burgers die bruin en zwart van huid zijn, en
handhaven onze museum directies deze 165 jaar oude geschiedvervalsing door
staatsracisme en zulks op onze eigen belastingbijdrage. Dat is hoogst verwerpelijk.
Alle oude meester portretten en genre stukken in alle musea zijn beige
overgeschilderde en het is nog steeds goed zichtbaar. De portretten moeten
natuurlijk hersteld worden in hun oude glorie.
Beveiligers die hun taak niet
begrijpen
Zowel de Gemeente als de
Openbare Bibliotheken en de Koninklijke Bibliotheek maken gebruik van een privé
beveiligingsbedrijf waarvan sommige werkers een verkeerde, en overdreven
opvatting hebben van hun taak en mee willen besturen bij deze organisaties. In
Nederland en Europa zijn de vele bevolkingsgroepen die vervolgd (1933-1945) en
vermoord werden tijdens de WWII en nog steeds controversieel. Het schijnt dat
deze beveiligers op eigen initiatief de vervolging en discriminatie van deze categorieën
van burgers gaande houden, zonder dat
hun leiding dat beseft of er gevoelig voor is of hierop anticipeert door hen te
laten scholen. Burgers die deze instellingen bezoeken worden normaal behandeld
door het personeel, maar ondervinden dreiging van de beveiligers, en het
personeel schijnt onderhorig aan deze beveiligers. Alsof ze zichzelf als een
soort superpolitie beschouwen bekleedt met de hoogste macht in het land. Opvallend
is dat allochtone beveiligers worden gebruikt door hun autochtone collega’s om deze
discriminatie uit te voeren, zodat het slachtoffer niet kan klagen over
discriminatie.
Segregatie uitstraling van de
Centrale Openbare Bibliotheek
Er is eerder vastgesteld dat
cultuursubsidies slechts aan de elite ten goede komen, terwijl zij rijk genoeg
zijn om hun eigen cultuurbeleving te bekostigen. Terwijl de rijken geen
belasting betalen monopoliseren zij de belastinginkomsten en geven zichzelf
subsidies. Zo schijnt de Openbare Bibliotheek in het centrum zich vooral te
richten tot de elite van de witte Hagenaars, en observeer ik een sterke
segregatie uitstraling zoals wij die kennen van Zuid Afrika. Een jaarlijks postkaarten
verkoop tentoonstelling van de Vrienden van Den Haag toont een Den Haag dat
etnisch gereinigd is van allochtonen en hun instellingen en monumenten. Een
jaarlijks uitgaans/sociale organisaties beurs presenteert alleen witte
organisaties en voelde ik mij weggekeken door de uitsluitend witte standhouders.
Het personeel van de bibliotheken, de ambtenaren; ogen en gedragen zich
grotendeels ‘klein burgerlijk’ en de meeste van hen worden wellicht niet
betrokken bij het bibliotheekbeleid. Jongeren en allochtonen in dienst van de
bibliotheek zijn blijkbaar onderhorig aan de oude, conservatieve werkers. In
het algemeen lijkt het alsof witte Nederlanders in een feodale hiërarchie
functioneren waar iedereen zijn plaats moet kennen en men dus niet open staat
voor overleg of representativiteit. Dat de bibliotheek en haar activiteiten een
uitstraling moeten zijn van alle soorten Hagenaars.
Egmond Codfried/ Conservator Suriname Blue Blood Is Black Blood Museum
Eemstraat 36/ 2515 VS Den
Haag/ http://bluebloodisblackblood.blogspot.nl/2013/03/international-campaign-against-massive.html
Aan ProDemos
Hofweg 1-H
2511 AA Den Haag
Inzake: kennismakingsbezoek
Den Haag 10 augustus 2013.
Geachte heren Kars Veling en Eddy Habben Jansen
Gaarne word ik door u uitgenodigd voor een
kennismakingsgesprek en om mijn onderzoek, en huidige Internationale Campagne
tegen de geschiedvervalsing met overgeschilderde, vervalste portretten van Oude
Meesters te bespreken. Ik verwacht dat
deze ergerlijke geschiedvervalsing zal stoppen.
De Grondwetswijziging van 1848 betrof de emancipatie van de
witte Europeanen, de voormalige lijfeigenen en horigen. Daar dit alles 165 jaar
geleden speelde meen ik dat wij nu openheid kunnen hebben over wat er werkelijk
aan de hand was. En waarom men weliswaar begrijpelijk, maar zeer ten onrechte beweerde
dat de verf op de portretten donker was geworden. De gravures die meteen van
zulke schilderijen werden getrokken tonen de authentieke donkere gelaatskleur,
dus wilden de schilders donkere mensen afbeelden. Tevens kan men lezen hoe deze
personen eruit zagen voor hun tijdgenoten, die schreven dat ze bruin en zwart
van huid waren.
Ik doe dus in feite een beroep op de integriteit van de
huidige beheerders en conservatoren om te stoppen met de geschiedvervalsing. Mijn
onderzoek verklaart een heleboel tegenstellingen en problemen, zoals Pieter
Baas die een heraldische Moor is, symbool van blauw bloed: die pas in 1848 aan
het Sinterklaas feest werd toegevoegd. Waarmee het feest een initiatie is
geworden om witte kinderen bewust te maken van hun kleur, hun positie als witte
persoon en wie de ‘andere’ is.
Ik kijk reikhalzend uit naar uw brief.
Hoogachtend.
Egmond Codfried
Conservator Suriname
Blue Blood Is Black Blood Museum
Eemstraat 36/ 2515 VS
Den Haag
Bluebloodisblackblood.blogspot.com
Bijlage: 9 pagina’s portretten die de bruine en zwarte
huidkleur van de Europese elite mede-bewijzen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten