A. VAN CRUYNINGEN, REACTIES OP MIJN ONDERZOEKSVRAGEN
Boeken gekaft met menselijk leer
Willem I van Oranje: donker en prognastisch
Prins Maurits, opvolger van zijn vader Willem I van Oranje, donker en prognastisch: gravure naar een onbekende Van Mierevelt
Willem I van Oranje en zijn tweede vrouw, Anna van Saxen, de moeder van Prins Maurits.
Graaf Johan VI van Nassau, de broer van Willem I van Oranje
Stadhouder Willem IV van Oranje-Nassau, een nakomeling van Graaf Johan VI, en voorvader van Beatrix en Willem Alexander: donker van huid en zeeer sterke klassiek Afrikaanse trekken
Maurits van Saxen, schoonvader van Willem I van Oranje
Johan de Witt, was als een premier van Nederland
behoorde tot de bourgeoisie, of regentenklasse
Koning-Stadhouder Willem III, koning van Engeland, Stadhouder van Nederland
JF Blumenbach: uitvinder van het Kaukasische ras, hij groepeerde witte en zwarte Europeanen onder de noemer van Kaukasiers vanwege politieke redenen.
Koning Willem I van Oranje Nassau, donker van huid en prognastisch op andere afbeeldingen. Zijn vader was Stadhouder Willem V van Oranje Nassau.
Groothertogin Sophie: Een zus van koning Willem III, toont een donkere huid en een brede neus.
Maria Henriette Stuart, de vrouw van Stadhouder Willem II. De Moor is geen echte persoon, maar een heraldische figuur en symboliseert blauw bloed, en Zwarte Suprematie. De parels staan voor zuiver adellijk bloed.
Koning Charles II Stuart, broer van Maria Henriette Stuart, werd The Black Boy genoemd, en beschreven als A tall Black man. Gravure naar een geschilderd portrat welke nu is gewit.
De lijfstraffen en executies van de periode 1100-1848 waren erg wreed.
Prinses Marianne, de dochter van Koning Willem I: de prent toont haar donkere huidkleur.
Maria Jacoba van Goor (1687-1737), de oma van barones Belle van Zuylen. De toevallige vondst van dit portret bij het RKD/IB stond aan het begin van het blue blood onderzoek. Ze was een erg rijke Amsterdamse, haar opa was groothandelaar op de Levant, haar moeder een nicht van Rembrandt. Ze was rijk vanwege aandelen in slavenhandel en handel in producten uit slavenarbeid. De Brabantse familie behoorde tot de groep van oorspronkelike Europeanen en de familie Van Goor oogde klassiek Afrikaans. Opvallend is dat de zus van Belle van Zuylen nooit wordt getoond. Ik vermoed dat zij van alle kleinkinderen van Maria Jacoba van Goor de sterkste Afrikaanse trekken had, en of dat zij ook met deze gelaatstrekken is afgebeeld. Andere Van Goor portretten zijn wellicht in de collectie van Slot Zuylen waar men ze als anoniem en onbekend heeft aangemerkt.
Omdat ze Zwart ogen, zoals dit portret.
==========================================================
> -----Original Message-----
> From: egmond codfried (egmondcodfried@hotmail.com)
> Sent: Tuesday, September 03, 2013 4:15 PM
> To: cruyning@xs4all.nl
> Subject: Magix Online Wereld - Nieuwe contactaanvraag via uw website
> http://www.arnoutvancruyningen.nl
Uw
witte Oranjes die nooit hebben bestaan!
Dank
u. Dit waren van uw kant de puntjes op de i. de inhoud van de mails spreken
verder voor zich. ben ik even blij dat ik geen academisch gevormde historicus
ben die schrijft over witte Oranjes die nooit hebben bestaan.
Egmond Codfried
Suriname Blue Blood Is Black Museum
==========================================================
> From: cruyning@xs4all.nl
> To: egmondcodfried@hotmail.com
> Subject: Re: Magix Online Wereld - Nieuwe contactaanvraag via uw website http://www.arnoutvancruyningen.nl
> Date: Tue, 3 Sep 2013 22:08:44 +0200
>
> Mijnheer Codfried,
>
> Het mailverkeer verloopt blijkbaar niet helemaal synchroon, wat wellicht nog
> bijdraagt tot de algehele verwarring. U loopt kennelijk steeds een mail
> achter, waardoor ik tot mijn verrassing met enige vertraging wordt vergast
> op het vuur van uw toorn. Uw inventiviteit in het beledigen van mensen kent
> geen grenzen, al is de toon nu beduidend milder dan in eerdere mails.
>
> Ik hoop dat u mij niets meer zult sturen, maar mocht u dat toch willen doen,
> zal ik voortaan uw mails ongeopend verwijderen. Dit om mij onnodige ergernis
> te besparen. Ik ben inmiddels beschuldigd van medewerking aan een nieuwe
> holocaust, racisme en grootscheepse wetenschapsfraude en nog meer lelijks.
> Het is genoeg.
>
> Aangezien u de correspondentie, ondanks de geconstateerde lage kwaliteit,
> kennelijk voor het nageslacht wenst te bewaren, op te slaan en af te
> drukken, wil ik in deze 'afscheidsmail' een aantal zaken nog eens duidelijk
> stellen:
>
> U heeft mij als lezer van een van mijn boeken benaderd met de vraag of u mij
> enkele (volgens u) onbekende portretten van Oranjes mocht toesturen.
> Uiteraard mocht dat. Daarop heeft u mij enkele vage z/w fotokopieën doen
> toekomen, zonder nadere uitleg of enige vraagstelling. Ik heb daarop uit
> eigen beweging enkele door u op internet gepubliceerde teksten bekeken en u
> vervolgens laten weten dat ik daar weinig mee kon beginnen en van uw
> onderzoek via de geëigende wetenschappelijke kanalen kennis wenste te nemen.
> U stelt geen onderzoeksvragen maar presenteert een alomvattende theorie die
> in strijd is met vrijwel alles wat een academisch gevormd historicus
> weet/heeft geleerd en naar beste weten doceert. U poneert geen stelling, u
> proclameert een compleet geschiedbeeld dat haaks staat op overlevering en
> traditie en de volledige historiografie terzijde schuift. U provoceert
> voortdurend. Wie het niet met u eens is, is dom, boosaardig, achterlijk,
> racistisch, getraumatiseerd en/of vervalst de boel willens en wetens. Die
> houding nodigt niet bepaald uit tot een dialoog. Bovendien: de
> geschiedvorser die krasse beweringen doet, heeft de plicht daarvoor
> overtuigend, geschreven bewijsmateriaal aan te dragen. Hoe krasser de
> bewering is, en krasser dan de uwe kunnen ze haast niet zijn, des te
> overtuigender en overstelpender dat bewijs zal moeten zijn. Als
> bewijsmateriaal ontbreekt, zal hij moeten zoeken tot hij het heeft
> gevonden - zich tot die tijd liefst hullen in bescheidenheid - en ten slotte
> wellicht moeten constateren dat het er niet is, zodat de bewering op zijn
> minst discutabel is. Het is de omgekeerde wereld om te menen dat iemand
> anders de ongefundeerde krasse beweringen maar moet weerleggen. Op die
> manier kan iedereen de wildste dingen van de daken schreeuwen en vervolgens
> anderen het werk laten doen.
>
> Van schrijver dezes en andere ´gevestigde´ historici mag u het uwe denken. U
> mag hen bekrompen, vooringenomen, onnozel vinden. Het wordt echter in het
> beste geval aantasting in de beroepseer en in het ergste geval smaad en
> laster wanneer u hen in geschrifte van de meest gruwelijke wetenschappelijke
> en morele wandaden gaat betichten.
>
> Vaarwel.
>
> A.J.P.H. van Cruyningen
> To: egmondcodfried@hotmail.com
> Subject: Re: Magix Online Wereld - Nieuwe contactaanvraag via uw website http://www.arnoutvancruyningen.nl
> Date: Tue, 3 Sep 2013 22:08:44 +0200
>
> Mijnheer Codfried,
>
> Het mailverkeer verloopt blijkbaar niet helemaal synchroon, wat wellicht nog
> bijdraagt tot de algehele verwarring. U loopt kennelijk steeds een mail
> achter, waardoor ik tot mijn verrassing met enige vertraging wordt vergast
> op het vuur van uw toorn. Uw inventiviteit in het beledigen van mensen kent
> geen grenzen, al is de toon nu beduidend milder dan in eerdere mails.
>
> Ik hoop dat u mij niets meer zult sturen, maar mocht u dat toch willen doen,
> zal ik voortaan uw mails ongeopend verwijderen. Dit om mij onnodige ergernis
> te besparen. Ik ben inmiddels beschuldigd van medewerking aan een nieuwe
> holocaust, racisme en grootscheepse wetenschapsfraude en nog meer lelijks.
> Het is genoeg.
>
> Aangezien u de correspondentie, ondanks de geconstateerde lage kwaliteit,
> kennelijk voor het nageslacht wenst te bewaren, op te slaan en af te
> drukken, wil ik in deze 'afscheidsmail' een aantal zaken nog eens duidelijk
> stellen:
>
> U heeft mij als lezer van een van mijn boeken benaderd met de vraag of u mij
> enkele (volgens u) onbekende portretten van Oranjes mocht toesturen.
> Uiteraard mocht dat. Daarop heeft u mij enkele vage z/w fotokopieën doen
> toekomen, zonder nadere uitleg of enige vraagstelling. Ik heb daarop uit
> eigen beweging enkele door u op internet gepubliceerde teksten bekeken en u
> vervolgens laten weten dat ik daar weinig mee kon beginnen en van uw
> onderzoek via de geëigende wetenschappelijke kanalen kennis wenste te nemen.
> U stelt geen onderzoeksvragen maar presenteert een alomvattende theorie die
> in strijd is met vrijwel alles wat een academisch gevormd historicus
> weet/heeft geleerd en naar beste weten doceert. U poneert geen stelling, u
> proclameert een compleet geschiedbeeld dat haaks staat op overlevering en
> traditie en de volledige historiografie terzijde schuift. U provoceert
> voortdurend. Wie het niet met u eens is, is dom, boosaardig, achterlijk,
> racistisch, getraumatiseerd en/of vervalst de boel willens en wetens. Die
> houding nodigt niet bepaald uit tot een dialoog. Bovendien: de
> geschiedvorser die krasse beweringen doet, heeft de plicht daarvoor
> overtuigend, geschreven bewijsmateriaal aan te dragen. Hoe krasser de
> bewering is, en krasser dan de uwe kunnen ze haast niet zijn, des te
> overtuigender en overstelpender dat bewijs zal moeten zijn. Als
> bewijsmateriaal ontbreekt, zal hij moeten zoeken tot hij het heeft
> gevonden - zich tot die tijd liefst hullen in bescheidenheid - en ten slotte
> wellicht moeten constateren dat het er niet is, zodat de bewering op zijn
> minst discutabel is. Het is de omgekeerde wereld om te menen dat iemand
> anders de ongefundeerde krasse beweringen maar moet weerleggen. Op die
> manier kan iedereen de wildste dingen van de daken schreeuwen en vervolgens
> anderen het werk laten doen.
>
> Van schrijver dezes en andere ´gevestigde´ historici mag u het uwe denken. U
> mag hen bekrompen, vooringenomen, onnozel vinden. Het wordt echter in het
> beste geval aantasting in de beroepseer en in het ergste geval smaad en
> laster wanneer u hen in geschrifte van de meest gruwelijke wetenschappelijke
> en morele wandaden gaat betichten.
>
> Vaarwel.
>
> A.J.P.H. van Cruyningen
==============================================================
Den Haag, 2 september 2013
Gestrenge heer A. van Cuyperen,
Nu heeft u mij dus weer een aantal mails gestuurd voor
verder onderzoek en analyse, en die
natuurlijk ook opgenomen worden in mijn aanstaande studie. Natuurlijk nog
steeds geen concrete reacties op mijn onderzoek. Hierdoor zijn ze van lage kwaliteit en nemen een inferieure positie in mijn onderzoek in. Ontdekte Numa Fustal de
Coulanges, die antwoorden geeft op de vraag hoe de adel is ontstaan. Helaas geen
informatie over kleur en adel, ook bij de Grieken en Romeinen die in 1848 ook
werden gewit. Sheick Anta Diop citeert hem. Uw opmerking dat u spijt heeft van
het beantwoorden van mijn mails markeert u in mijn ogen als oneervol. Onwaardig
en minder dan een man. Tot nu toe had ik respect voor u als mens en uw
verdiensten en uw succes. Ik bespeurde een Jane Austen kwaliteit in uw boek, en
moest hem een enkele keer neerleggen om te kunnen lachen vanwege de subtiele
humor. Helaas heeft u dus nu een grote daling in mijn achting gemaakt. In ieder
geval heb ik nu een beter beeld van waar ik mee te maken heb, en waarom dat
klinkt zoals het klinkt. Jammer.
Hoogachtend.
Egmond Codfried
Den Haag, 1 september 2013-08-31
Hoogachtend.
Conservator
Suriname Blue Blood Is Black Blood Museum
Blueblood
is black blood.blogspot.com
Eemstraat 36
2515 VS Den Haag
=========================================================================
Briefwisseling met een koningshuisdeskundige A.van Cruyningen,betreft onderzoeksvragen en afbeeldingen die ik hem stuurdeAugust 24 2012 |
||
Geachte heer
Codfried,
Dank voor uw laatste reactie, die ik maar als slotstuk van ons kortstondige, door u geïnitieerde contact wil beschouwen. Ik vrees toch dat u aan zekere verblinding lijdt en alleen ziet wat u wilt zien, terwijl u dit de ander juist verwijt. Het ene portret van Maurits van Saksen is inderdaad opmerkelijk en was mij nog niet bekend. Bij de andere portretten zijn de 'donkere' trekken volgens mij meestal te verklaren uit de wijze van vervaardiging/reproductie. Ik heb zo'n beetje mijn leven lang in al dan niet Koninklijke archieven doorgebracht en heb nog nooit enige aanwijzing of een spatje bewijs voor uw theorie aangetroffen. Wat prinses Marianne, van wie ik een biografie schreef en van wie ik zo'n beetje alle portretten heb gezien, in uw collectie doet is me al helemaal een raadsel. Het spijt me zeer. Ten slotte: uw opvatting over 'de twijfelachtige verdiensten van Willem van Oranje' deel ik volstrekt niet. Die verdiensten zijn voor mij boven elke twijfel verheven en staan volstrekt los van welke raciale achtergrond of kenmerken dan ook. Hoogachtend, A.van Cruyningen Van: Egmond Codfried Onderwerp: verontschuldigingen voor mijn krachtige taal
Hooggeboren heer van Cruyningen,
U heeft inderdaad de volle laag gekregen van zeven jaar van vreemde en beledigende en kwetsende reacties van uw andere vakgenoten en landgenoten. Ik heb bewondering voor uw werk, moest af en toe erg lachen vanwege de ironie en dat u de Koninklijke personen niet spaart: maar dat u verzwijgt dat het om 'Neegers' gaat is zeer kwalijk. U zegt sommige afbeeldingen al gezien te hebben, maar vanwege de indoctrinatie dat het alleen witten kunnen zijn, zag u alleen witten. Als Willem I van Oranje vandaag zou opstaan uit de doden, vanwege zijn twijfelachtige verdiensten, dan restte hem slechts werk als schoonmaker of in de koelcellen voor het aansnijden van dode runderen. Sprak hij wel Nederlands? Wat mij als zeer geïnformeerde waarnemer opvalt is de boze reacties van witte Nederlanders en dat ze ook, als opgeleide en fatsoenlijke personen, mij onbehoorlijk toespreken en aanvallen. Durven twijfels te plaatsen bij mijn verstand waar ik deze portretten niet heb gemaakt. Ik heb ze opgediept uit de collecties van het Iconografisch bureau o.a. Alle persoonsbeschrijvingen tref ik in studies door witte mensen als u zelf geschreven. Ik ben de boodschapper en vraag: waarom worden deze als bruin en zwart beschreven personen als witten gepresenteerd. En waarom haten de witten ons zwarten zo erg. Pieterbaas is een racistische initiatie sinds 1848, toen de witten geëmancipeerd werden. Nog steeds verzuimt u uw deskundige uitleg over deze portretten en wat ik correctheidshalve wel zou mogen zien in het pikzwarte gelaat van de zwaar prognastische Maurits van Saksen. Prins Maurits was prognastisch. Vreest u de reactie van uw soortgenoten? De oranjes moeten op de hoogte zijn van hun Zwarte, 'negerachtige' voorvaders als ze niet achterlijk zijn. Bedankt dat u reageerde. Ik wil deze reacties GEANONIMISEERD gebruiken als falsificatie bij mijn beweringen zodat de doelgroep kan lezen hoe een koningshuiskenner die anoniem blijft reageert op mijn onderzoek. Ik hoop dat u begrijpt dat ik geen conflict met u heb en als verantwoordelijke onderzoeker dit resultaat van confrontatie met afbeeldingen van de Oranjes als de Zwarten die ze zijn, deel maak van mijn bewijsvoering. Ik noem de situatie van witte Nederlanders een 'intellectuele afasie' dat ze zo zijn getraumatiseerd door de beschavingsijver van Zwarten, dat ze naar pikzwarte portretten kijken en geen Zwarten zien. Ik wens u een fijne dag en veel succes met uw bijzondere boeken.
Hoogachtend
Egmond Codfried
Geachte heer Codfried,
Dank voor uw bericht. Het is erg jammer dat u voor zo'n agressieve benadering kiest. Het is uiteraard niet mijn bedoeling u als persoon aan te vallen. Ook van uw onderzoek weet ik (nog) te weinig om er veel van te kunnen zeggen. Het is slechts de door u geformuleerde theorie, waar ik mijn (ernstige) bedenkingen bij heb en vooralsnog houd. Alle opmerkingen in uw laatste mail zijn voor uw rekening. U ziet kennelijk iets anders in de afbeeldingen dan ik; daar kan ik helaas niets aan doen. Over de iconografie van de Oranjes kunt u misschien beter contact opnemen met kunsthistorici, al vraag ik mij af of zij uw theorie over het witten van afbeelding op enigerlei wijze kunnen onderschrijven. Ik ben u ondertussen erkentelijk voor het feit dat u in ieder geval de moeite hebt willen nemen, mij summier van uw onderzoek/theorie op de hoogte te stellen. Uw veronderstellingen over mijn persoon en (wetenschappelijke/morele) instelling zijn niet alleen onjuist maar zeer onheus. Ik betreur dit zeer. Nogmaals: als u het bij het rechte eind heeft, verdient u een Nobelprijs en zal ik nederig mijn gehele werk herzien. Maar voor het zover is, zal er nog heel wat overtuigingsarbeid moeten worden verricht en zult u met buitengewoon overtuigend bewijsmateriaal op de proppen moeten komen. Het bezigen van grofheden aan het adres van degenen die met u van mening durven te verschillen, zal u - zo vrees ik - op dit punt niet veel verder helpen. Hoogachtend, A. van Cruyningen Geachte heer van Cruyningen, Waar u de gelegenheid had om mij uit te leggen wat de afbeeldingen precies voorstellen koos u ervoor, zoals alle tuig op internet, mijn persoon aan te vallen. Waarom zegt u niet gewoon wat deze afbeeldingen betekenen en dat 'witte' mensen kennelijk ook pikzwart kunnen zijn. De witte Nederlanders aanbidden een zwarte familie. Om het grover te zeggen: jullie likken het gatwerk van Zwarten. De geschiedenis werd na 1848 vervalst, de Oranjes waren net als alle koningen en hoge adel bruin en zwart. De hoge burgerij was bruin en zwart maar identificeerde zich niet als Moor, dus niet als Zwart. Daardoor lijken bruine en zwarte personen zich als witten te identificeren, want men koos de witten om als meerderheid het Ancien Regime ten val te kunnen brengen. Inderdaad moet de geschiedenis herschreven worden. Het valt op dat de schrijvers van de Verlichting nare dingen zeggen over Zwarten, maar waar zwarten in de 18e eeuw geen bedreiging vormden voor Europa, moet men begrijpen dat ze het over de adel hadden die zich als Zwart en superieur zag. Gebruikmakend van het symbool van de Moor, voor blauw bloed. Holocausten is wat Nederlanders als u als onderdeel zien van wat zij onder beschaving verstaan. Het verhaal van de WWII door Nederland verteld is een leugen, want ze waren al vóór de bezetting bezig met anti-joodse maatregelen en na de oorlog gingen ze door met anti-joodse maatregelen. Als lezer van het Gereformeerd Dagblad bent u op de hoogte van de aanstaande Holocaust tegen moslims en alle allochtonen, waaronder ondergetekende Surinamer. Wanneer het is gebeurd zal u zeggen: wij hebben het niet geweten, wij deden gewoon ons werk. Ik heb u heden geïnformeerd van een nieuwe bron van informatie en als integere wetenschapper zult u daar iets van moeten maken. De verwachting is dat u mijn onderzoek nooit ergens ter sprake zal brengen.
Egmond Codfried
Geachte heer Egmond Codfried Dank voor uw bericht. Ik zou de discussie wat ons betreft willen sluiten met de opmerking: wie doet hier nu eigenlijk aan revisionisme? Als u gelijk zou hebben, dient de gehele Europese, zo niet de wereldgeschiedenis volledig te worden herschreven. Nogmaals: ik sta open voor alle gefundeerde bevindingen, en zou de vondst van bijzondere afkomst of connecties juist erg interessant vinden, maar ik heb eerlijk gezegd weinig geduld met grootscheepse complottheorieën, van welke kant ze ook komen. Ik hoop van harte dat u het mis heeft met betrekking tot het organiseren van ‘een Holocaust’. Zo u onverhoopt gelijk mocht hebben, zult u mij in het bestrijden van degenen die dat zouden willen aan uw zijde vinden, want ik versta onder beschaving toch echt iets anders dan u lijkt te suggereren. Graag wens ik u alle goeds toe. A. van Cruyningen Geachte heer van Cruyningen Bedankt voor uw reactie. Het is een wonder, want uw conclusies over mijn onderzoek zijn dezelfde als welke ik aan de uwe verbind. U verspreidt een revisionistische geschiedenis waar er geen plaats is voor Koninklijke figuren met hun bruine en zwarte uiterlijk. Er heerst een ziekelijke haat tegen zwarten omdat ze de witten ooit met harde hand hebben overheerst, en als schoenleder behandeld. Als deze zwarte gezichten in feite witte mensen zijn, waarom drukt u ze dan niet af in uw boek? En tevens is Nederland weer een Holocaust aan het organiseren tegen de allochtonen want dat is deel van wat zij onder beschaving verstaat: vermoorden van mensen en dan met een vreemd verhaal te komen. Ik hoop op tijd weg te komen. Maar nogmaals dank voor uw reactie.
Egmond Codfried
Geachte heer Codfried, Graag zeg ik u dank voor de toezending van enkele portretten van Oranjes, waarvan de meeste mij overigens reeds lang bekend waren. Naar aanleiding van die toezending en het bericht over het Blue Blood is Black Blood Museum dat u mij hebt doen toekomen, heb ik geprobeerd mij via het internet wat meer in de materie te verdiepen. Ik wil niet uitsluiten dat u hier en daar bijzondere vondsten heeft gedaan of nog zult doen, en exotische connecties heeft gevonden of nog zult vinden; van gefundeerde bevindingen zal ik gaarne via de reguliere wetenschappelijke kanalen kennisnemen. Een en ander lijkt echter ingebed in een alomvattende en - zacht uitgedrukt- onaannemelijke theorie die mij in verschillende opzichten tegen de borst stuit. U lijkt zich hierin zo te hebben vastgebeten dat alles wat die theorie weerlegt wordt genegeerd en aan de kleinste zaken die die theorie zouden kunnen ondersteunen buitensporige conclusies worden verbonden. Dat alles vertoont pseudowetenschappelijke trekken en doet mijns inziens afbreuk aan interessante gegevens en prikkelende vragen die er wel toe doen. > > Met vriendelijke groet, > > A. C >
-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Egmond Codfried Verzonden: maandag 30 juli 2012 16:18 Geachte hooggeboren heer A. van Cruyningen Ik zoek uw postadres om u een paar prachtige prints van kennelijk bij u onbekende portretten van de Oranjes te sturen. Wie weet dat u als wetenschapper baat zult hebben bij een nieuwe bron over het ware uiterlijk van de Oranjes. Dat miste ik in uw recente boek, heruitgave, welke ik met veel plezier aan het lezen ben. Veel plezier
Egmond Codfried
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten